Week van de Ontmoeting – 26 september t/m 2 oktober 2024

Iedereen voelt zich weleens eenzaam. Je mist dan het gevoel van verbinding met de mensen om je heen. Voor de één is dat het niet hebben van sociale contacten. Voor een ander kan dit gaan om het niet kunnen delen van emoties, kennis of interesses met anderen. Volgens onderzoek heeft zo’n 40 procent van de inwoners van de gemeente Hellendoorn en de gemeente Wierden te maken met gevoelens van eenzaamheid. Grote kans dat er ook iemand in jouw omgeving zich eenzaam voelt. Want dit geldt voor alle leeftijden en achtergronden. Dus misschien ook wel voor jou.

Samen tegen Eenzaamheid
Om hiervoor aandacht te vragen is er van 26 september tot en met 2 oktober de landelijke week ‘Eén tegen Eenzaamheid’, of liever gezegd de Week van de Ontmoeting. Om mensen met elkaar in contact te brengen worden er verschillende activiteiten georganiseerd, waaraan iedereen kan deelnemen. Zo is er de inmiddels bekende Gebakjesactie. Deelnemers kunnen hierbij iemand anders blij maken met een gebakje: een klein gebaar met een groot effect. Op vrijdag 27 september is het ‘Social Friday’, met een speciaal programma voor jongeren bij Place2Be in Nijverdal en bij De Bron in Enter.

Voel jij je wel eens eenzaam?
Wie weet is het doen van vrijwilligerswerk dan iets voor jou. Naast een leuke en zinvolle invulling van je eigen vrijetijd, kun je als vrijwilliger ook veel voor anderen betekenen. Natuurlijk ben je ook welkom bij Samen Eten of bij één van de andere activiteiten van De Welle, waar je andere mensen kunt leren kennen. Samen sporten kan ook een goed gevoel geven. Heb je meer behoefte aan een luisterend oor? Ook dan kun je bij De Welle terecht. Of neem contact op met je huisarts, het maatschappelijk werk of De Luisterlijn (dag en nacht bereikbaar op 088 0767 000).

Tips om anderen te helpen
Zie je iemand in jouw omgeving die eenzaam is? Ook dan kun jij wat doen. Maak eens een praatje of heb aandacht voor iemands verhaal. Ook met samen een stukje wandelen, boodschappen doen of een kop koffie drinken kan je het verschil maken in het leven van een ander. Kijk voor meer tips en informatie op www.stichtingdewelle.nl/een-tegen-eenzaamheid.