Vreedzame wijk Wierden-West

‘We horen bij elkaar. We lossen conflicten zelf op. We dragen allemaal een steentje bij. We zijn allemaal anders.’ Dit zijn de uitgangspunten van de Vreedzame Wijk. Vanuit de gedachte ‘Samenleven kan je leren’ zetten de Sjaloomschool en maatschappelijke organisaties die met kinderen/jongeren en hun ouders werken, zich gezamenlijk in voor een Vreedzame Wijk Wierden-West.

Aanleiding zijn de positieve ervaringen van de Sjaloomschool met het programma Vreedzame School, voor een veilig schoolklimaat. Dit wordt nu doorgetrokken naar de wijk. “De sfeer waarin kinderen opgroeien is van groot belang voor hun ontwikkeling”, vertelt Christina Dogan, jongerenwerker van De Welle en coördinator Vreedzame Wijk Wierden-West. “Niet alleen op school, maar ook binnen het gezin, de opvang, op school, in hun vrije tijd en in de buurt. Daarom willen we alle partijen die een rol spelen bij de opvoeding, hierbij betrekken. Van ouders, docenten en professionals tot begeleiders en vrijwilligers van sportclubs en verenigingen. Door trainingen aan te bieden kunnen alle betrokkenen op hun eigen manier actief bijdragen om kinderen en jongeren te leren wat het betekent om in een democratische samenleving op te groeien. We proberen hen zo goed mogelijk hierop voor te bereiden, o.a. door kinderen concrete vaardigheden te leren. Bijvoorbeeld hoe ze conflicten kunnen oplossen en met elkaar kunnen samenwerken. Maar ook hoe ze zelf hun steentje kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijk belang en hoe ze hun eigen stem kunnen laten horen.”

Samenwerkingspartners
Vreedzame Wijk Wierden-West is gestart met vertegenwoordigers van de Sjaloomschool, De Welle, Evenmens en de gemeente Wierden met Christina Dogan (jongerenwerker De Welle) als lokale coördinator. Daarnaast is Annemiek van Vliet erbij betrokken als externe adviseur vanuit de Stichting Vreedzaam. GGD Twente is aangehaakt vanuit het ZonMW-project ‘Samen Werken aan Sterke Wijken’, waarin onderzoek wordt gedaan naar participatie in de leefomgeving.