Maatjes

Een maatje maakt het leven leuker

• Heb je behoefte aan een maatje?
  • Wil je een maatje aanvragen voor een ander?
  • Of wil je zelf een maatje worden?

Er zijn talloze redenen waarom iemand behoefte kan hebben aan een maatje. De één zoekt een luisterend oor, de ander iemand om gezellig mee op stap te gaan. Een maatje kan ook worden ingezet om iemand de Nederlandse taal te leren, om samen te sporten, te winkelen, de wekelijkse boodschappen te doen of om gewoon af en toe samen een kop te drinken of de hond uit te laten. Een maatje maakt het leven leuker.

Dat geldt ook voor wie een maatje wil worden. Want je kunt als maatje veel voor iemand betekenen. Door af en toe tijd vrij te maken voor een ander, geef je diegene iets om naar uit te kijken. Op jouw beurt leer je nieuwe mensen kennen en geef je een zinvolle invulling aan je eigen vrije tijd. Zo maak je niet alleen het leven van een ander een stuk leuker, mooier en gezelliger, maar ook dat van jezelf.

Elkaar weten te vinden
Of je nu een maatje zoekt of maatje wilt worden: De Welle zorgt ervoor dat jullie elkaar weten te vinden. Om mensen op een zorgvuldige en betrouwbare manier aan elkaar te kunnen koppelen, maakt de coördinator van De Welle vooraf kennis met iedereen die zich hiervoor aanmeldt. Zo kunnen we beter inschatten welke maatjes het beste bij elkaar passen. Want het allerbelangrijkste is dat het van beide kanten klikt.

Wil je weten hoe je maatje kunt worden? Of wil je een maatje aanvragen, voor jezelf of voor iemand anders? Neem dan contact op met De Welle. We helpen je graag verder.

Soorten maatjes

Supporter
Een supporter moedigt aan en steunt. Soms is er in iemands leven support nodig. Iemand die meekijkt en helpt zoeken naar mogelijkheden. Dit is wat de supporter doet. Hierbij staat de persoon die ondersteuning vraagt centraal. De vrijwilliger neemt geen taken over maar ondersteunt voor een korte periode. In deze periode krijgt de persoon in kwestie meer zicht op de situatie en op de mogelijkheden die hij of zij zelf heeft of die de omgeving of maatschappij kan bieden.

Maatje voor een kleine dienst
Om iemand zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen in de eigen omgeving is het soms nodig dat hij of zij hulp krijgt bij het doen van boodschappen, het invullen van formulieren, het bijhouden van de tuin of het doen van een klusje. Ook als men tijdelijk uitgeschakeld is door bijvoorbeeld ziekte of een operatie, kan men een beroep doen op een maatje voor een kleine dienst.

Maatje voor gezelschap
Er worden maatjes gevraagd om te voorkomen dat alleenstaanden in een isolement geraken. Het gaat dan om wekelijks een oogje in het zeil houden, samen een praatje maken, een gezelschapsspelletje spelen of zomaar even een  kopje koffie drinken .

Beweegmaatjes
Naarmate men ouder wordt, kan frequent bewegen problematisch worden. Dit kan een lichamelijke of psychische oorzaak hebben. Een beweegmaatje probeert de belemmeringen weg te nemen door de wensen van de oudere te achterhalen, samen te zoeken naar mogelijkheden en vooral door samen te bewegen. Bij de zoektocht naar geschikte beweegactiviteiten is de beweeggids van Stichting De Welle een goed hulpmiddel.

Maatje in het vrijwilligerswerk
Vrijwilligerswerk is hét middel om weer deel te nemen aan de maatschappij. In sommige gevallen kan de drempel te hoog zijn om alleen iets te ondernemen. Een maatje kan helpen om samen het vrijwilligerswerk op te pakken.