Actief leren samenleven in Wierden-West

‘We horen bij elkaar. We lossen conflicten zelf op. We dragen allemaal een steentje bij. We zijn allemaal anders.’ Dit zijn de uitgangspunten voor de Vreedzame Wijk, een landelijk initiatief dat uit gaat van de gedachte ‘Samenleven kan je leren’. In Wierden wordt dit inmiddels in praktijk gebracht,. Hier zetten de Sjaloomschool en maatschappelijke organisaties zich ervoor in om van Wierden-West een fijne wijk te maken. Daarmee is dit de eerste Vreedzame Wijk in Twente. En zij  nodigen iedereen van harte uit om mee te doen.

Aanleiding zijn de positieve ervaringen van de Sjaloomschool met het programma Vreedzame School, voor een veilig schoolklimaat. Dit wordt nu doorgetrokken naar de wijk. “De sfeer waarin kinderen opgroeien is van groot belang voor hun ontwikkeling”, vertelt Christina Dogan, jongerenwerker van De Welle en coördinator Vreedzame Wijk Wierden-West. “Niet alleen op school, maar ook binnen het gezin, de opvang, op school, in hun vrije tijd en in de buurt. Daarom willen we alle partijen die een rol spelen bij de opvoeding, hierbij betrekken. Van ouders, docenten en professionals tot begeleiders en vrijwilligers van sportclubs en verenigingen. Door trainingen aan te bieden kan iedereen op zijn of haar eigen manier actief bijdragen om kinderen en jongeren te leren wat het betekent om in een democratische samenleving op te groeien. We proberen hen zo goed mogelijk hierop voor te bereiden, o.a. door kinderen concrete vaardigheden te leren. Bijvoorbeeld hoe ze conflicten kunnen oplossen en met elkaar kunnen samenwerken. Maar ook hoe ze zelf hun steentje kunnen bijdragen aan het gemeenschappelijk belang en hoe ze hun eigen stem kunnen laten horen.”

Feestelijke wijkavond op 16 oktober 2024
“We zijn dit initiatief gestart met vertegenwoordigers van de basisschool, De Welle, Evenmens, GGD Twente en de gemeente Wierden. We nodigen ook andere organisaties en verenigingen van harte uit om zich aan te sluiten. Op 16 oktober a.s. organiseren we een feestelijke open wijkavond voor kinderen, jongeren, ouders/bewoners en wijkpartners om mee te doen met de Vreedzame Wijk. Doel is om kennis met elkaar te maken, informatie uit te wisselen en inspiratie op te doen.

Deze feestelijke avond is in de Sjaloomschool, De Savornin Lohmanstraat 2 in Wierden. De inloop is vanaf 18.30 uur en de avond duurt tot circa 20.00 uur. Iedereen is van harte welkom om geheel vrijblijvend binnen te lopen.